Z „INVEST-PARKIEM” wzbili się w powietrze.

lotnia z WSSE

Dzięki dofinansowaniu ze strony WSSE uczniowie Energetyka mogą jeszcze efektywniej rozwijać swoje pasje.

 

Wielozadaniowy pojazd gąsienicowy, praktyczna drukarka 3D, roboty typu „mini-sumo” oraz „line-follower” – a w ostatnich dniach paralotnia z napędem elektrycznym – wszystko to zbudowane przez uczniów Zespołu Szkół Politechnicznych „Energetyk” w Wałbrzychu.

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST-PARK” od lat sponsoruje inicjatywy edukacyjne podnoszące atrakcyjność absolwentów na rynku pracy.
Specjalne strefy ekonomiczne mają nie tylko przyciągać inwestycje. Resort gospodarki planuje w nowelizacji ustawy o SSE dopisanie do ich zadań współpracy ze szkołami zawodowym.

– Jest to bardzo prosty i sprawdzony model działania. Podstawą w szkolnictwie zawodowym ma być firma, która ma konkretne potrzeby kadrowe – tłumaczy wiceminister gospodarki, Ilona Antoniszyn-Klik.

W WSSE „INVEST-PARK” powołany został zespół zajmujący się szkolnictwem zawodowym. Ma on na celu ułatwianie przedsiębiorcom organizacje praktyk, tworzenie klas patronackich, oferowanie staży oraz współtworzenie programów nauczania. „INVEST-PARK” próbuje w ten sposób pomóc swoim przedsiębiorcom w znalezieniu oraz wykształceniu specjalistów oraz wspiera rozwój uczniów.

WSSE współpracuje z wieloma szkołami, wspierając ich projekty i pomysły. O dobrych kontaktach z placówkami świadczy m. in. podpisane porozumienie „INVEST-PARKU” z Zespołem Szkół Politechnicznych Energetyk. Strefa dofinansowała działalność szkolnego koła robotyki. WSSE wspiera w ten sposób rozwój młodych ludzi w dziedzinie automatyki.

Dzięki wsparciu uczniowie zakupili niezbędne części do budowy paraplanu – paralotni z napędem elektrycznym, służącego do transportu lekkiego ładunku w tereny zagrożone. Uczniowie szkoły planują rozwijać konstrukcję, tak aby paraplan mógł dolecieć w zaprogramowane wcześniej miejsce przy pomocy autopilota z GPS. Byłby to najtańszy powietrzny środek transportu urządzeń łączności, jak telefon komórkowy, czy radiostacja, a także medykamentów oraz pakietów żywnościowych. Pojazd mógłby dostarczyć ekwipunek w miejsca trudnodostępne lub szczególnie niebezpieczne. Masa takiego ładunku wynosiłaby ok. 3kg. Koło robotyki chce zainteresować swoją konstrukcją m. in. GOPR oraz pozostałe służby ratunkowe.
Kolejnym, równie ważnym przedsięwzięciem promującym rozwój i edukację, jest wsparcie przez „INVEST-PARK” projektu pn. „Robotyka w świdnickich gimnazjach”. Jest to nowatorski projekt urzędu miasta zachęcający młodych ludzi do rozwijania swoich umiejętności z zakresu przedmiotów ścisłych.

Fot. Paraplan – paralotnia z napędem elektrycznym zbudowana przez uczniów z Zespołu Szkół Politechnicznych „Energetyk” z Wałbrzycha