49 Międzynarodowy Festiwal Wieniawskiego.

festiwal Wieniawskiego

Koncert Filharmonii Sudeckiej w ramach 49 Międzynarodowego Festiwalu Henryka Wieniawskiego, 23 maja, piątek, o godzinie 19.

 

 

Koncert odbędzie się w Teatrze Zdrojowym w Szczawnie Zdroju. Usłyszymy kompozycję Krzysztofa Pendereckiego, Trzy utwory w dawnym stylu, powstałe jako muzyka filmowa. Części druga i trzecia, tj. Menuet I i Menuet II stanowiły ilustrację muzyczną do filmu Jerzego Wojciecha Hasa Rękopis znaleziony w Saragossie (1964) a pierwsza, Aria, została opracowana wokalnie na potrzeby filmu Alaina Resnais’a Je t’aime, je t’aime (1968). Jest to muzyka liryczna, tonalna, znakomicie imitująca barokowy styl XVIII wieku, ukazująca gruntowny warsztat kompozytora, szczególnie w rozwijaniu kontrapunktu. Penderecki pochyla się nad muzyczną tradycją, „ponad” własnym stylem.

 

Henryka Wieniawskiego II Koncert skrzypcowy, d-moll (1870) wykona, z towarzyszeniem Filharmonii Sudeckiej, Josef Spacek. Ten znajdujący się wśród najbardziej obiecujących skrzypków młodego pokolenia skrzypek studiował w Konserwatorium Pradze, w prestiżowym Curtis Institute of Music w Filadelfii, a także w Julliard School of Music w klasie Itzhak’a Perlman’a w Nowym Jorku. W 2009 wygrał nowozelandzki Michael Hill International Violin Competition, w 2012 roku był w gronie laureatów, organizowanego dla skrzypków, pianistów, wokalistów i kompozytorów największego i najbardziej prestiżowego na świecie Concous Musical International Reine Elisabeth de Belgique w Brukseli. Jest koncertmistrzem Filharmonii Czeskiej, a gra na instrumencie zbudowanym przez mistrza Jean-Baptiste Vuillaume’a z 1855 r.

 

Na zakończenie usłyszymy suitę symfoniczną Szeherezada, Rimskiego Korsakowa, z 1888. Programowa kompozycja nawiązuje do treści opowiadanych przez najsłynniejszą bajarkę, zapisanych jako Baśnie z tysiąca i jednej nocy. Cztery części dzieła początkowo kompozytor tytułował: Morze i kręt SindbadaOpowiadania księcia kalendera (wędrownego mnicha żyjącego z jałmużny), Młody książę i księżniczka oraz Święta w Bagdadzie. Okręt rozbija się o skałę, na której wznosi się żelazny posąg jeźdźca, w kolejnych wydaniach zrezygnował z tytułów. Dwa motywy łączą części kompozycji, surowy, posępny i groźny to motyw sułtana, wątpiącego w kobiecą wierność oraz drugi, miękki, tęskny, ozdobny to motyw Szeherezady, zwycięskiej, wytrwałej kobiety.